
Er du synlig nok?
Når vi snakker om merkevarebygging, snakker vi om mer enn bare logoen. Men hva kan du om branding, og hvor bevisst bruker du det?
Merkevarebygging (eller branding, som sies ofte i bransjen) handler om hele profilen av din bedrift: Det handler om logoen din, nettsiden, artikler, tone of voice, holdninger og verdier som vises utad, måten du kommuniserer både til og med kunder på, fysisk butikk eller nettbutikk, og andre måter kundene kan se deg på. Merkevarebygging er slik kundene dine, og de potensielle kundene dine, ser deg.
Her finner du en artikkel om branding (på engelsk), om du vil finne mer om temaet.
Viser du igjen?
I en undersøkelse oppgav hele 87% av kundene at merkevarebygging, både på nett og fysisk, var viktig. Det er jo avgjørende for at kundene, de du vil nå, skal kunne se deg. Og lista er lang over hva slags effekter god merkevarebygging faktisk kan ha. Her er hva det faktisk gjør når du satser litt på branding:

- Styrker merket ditt, gir et mer profesjonelt uttrykk
- Synliggjør deg for potensielle kunder
- Gjør det lettere å finne deg
- Gjør det lett for deg å "spisse" deg inn mot målgruppen din
- Tydeliggjør verdier og holdninger hos deg og din bedrift
- Brukt riktig kan det gi et så godt inntrykk at kunden kjøper det du selger
- Skaper et helhetsinntrykk og dermed en tydelig profil av deg og din bedrift
- Gir mye informasjon på kort tid, når en kunde ser logoen din så vet h*n hva og hvem du er
- Du blir liggende i underbevisstheten hos potensielle kunder
- Din tone of voice gjør at kundene føler de blir kjent med deg, du skaper en relasjon
Hva er tone of voice?
Tone of voice er hvordan ordene formidles fra bedriften din og ut til kunden, både muntlig og skriftlig. Det er flyten i teksten, formuleringene, tonen du bruker i kommunikasjonen din, hvordan du innleder et svar til kunden (og hvordan du avslutter). Kort sagt: Tone of voice handler om hva du sier, og hvordan du sier det. Og det er uhyre viktig når vi snakker om merkevarebygging.
Du kan lese mer om tone of voice her.
Artikkelen fortsetter under bildet.

Tone of voice handler om hva du sier, og hvordan du sier det.
En milepæl
Jeg har drevet mitt ENK i snart tre år, og satset litt på branding. Men i går mottok jeg klistermerker i posten, av logoen min, klare til å klistre på flater jeg jobber på. Det var stort, og ganske fint, å kunne sette et slikt på jobb-laptopen!
Mitt ENK starta jeg fra en kjøkkenstol med en gammel PC. Derfor er det ekstra gøy med slike forandringer; jeg satsa smått og beskjedent og husker hva jeg kom fra.
Skal du bygge merkevaren din?
Mine tips til noen som skal bygge merkevare, særlig de nyeste bedriftene, er disse:

- Start heller smått enn for stort
- Begynn på nett - det trenger ikke gjøres så dyrt og vil gi god ROI
- Alliér deg gjerne med noen som har erfaring og/eller kan mye om merkevarebygging fra før av
- Rådfør deg med, eller benytt deg av, en proff tekstforfatter og/eller innholdsprodusent for å sikre at innholdet er bra
- Lek deg litt, ikke gå for det første og beste alternativet og ikke tenk at alt er skrevet i stein når det er publisert
- Vær synlig, tydelig, kommunikativ, positiv og blid ut mot kunden
- Husk at merkevarebygging handler vel så mye om tone of voice